Orise Vitamines - aanbevolen door topsporters!

0
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Jac Orie geeft tips om uw conditie op peil te houden

  • Geplaatst op
  • 0
Jac Orie geeft tips om uw conditie op peil te houden

In deze tijd waarin we als samenleving in de greep zijn van het corona-virus, is het voor veel mensen een uitdaging om fit te blijven. Even naar de sportschool is er niet bij, de sportverenigingen zijn gesloten en met je vaste fietsclubje op pad te gaan wordt ook ontraden.

 

Daarom leek het ons een goed idee om topcoach Jac Orie te vragen of hij nog tips heeft om onze gezondheid op peil te houden.

 

Allereerst, zijn jouw schaatsers alweer begonnen met de trainingen?

 

Ja, alle atleten hebben hun trainingen inmiddels hervat. Normaal gesproken zouden we rond deze tijd een trainingskamp hebben, maar dat is nu uiteraard geen optie. Daarom traint iedereen thuis, op zijn Tacx bijvoorbeeld. Op korte termijn zullen we bepaalde trainingen in kleine groepjes (van 3 schaatsers bv) doen, maar alleen als we daarbij 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden.

 

Heb jij nog tips voor ons in deze uitzonderlijke tijd?

 

Eigenlijk zijn er drie zaken die belangrijk zijn. Allereerst is het natuurlijk noodzakelijk dat je je aan de richtlijnen van het RIVM houdt. Als je die regels aanhoudt, is de kans op besmetting al een stuk kleiner. Daarnaast is het belangrijk om jouw weerstand zo goed mogelijk op orde te hebben. Dat begint uiteraard met een gezond en gevarieerd eetpatroon. Daarbij zou ik adviseren om je immuunsysteem te ondersteunen met extra multivitamine, vitamine C en vitamine D.

 

En de derde tip?

 

Dat is om jouw conditie op peil te houden of op peil te krijgen. Ik las van de week nog een interview met een Belgische sportarts die aangaf dat sporten (niet te veel, maar ook niet te weinig) een van de meeste efficiënte manieren is om je immuunsysteem te steunen. Volgens deze arts, Ruud van Thienen, is dan de kans op een virale luchtweginfectie 50 procent minder. Dat is gigantisch natuurlijk.

 

Daarom vind ik het heel belangrijk dat iedereen gaat of blijft sporten. Natuurlijk gaat dat vanuit huis misschien wat lastiger, maar er zijn genoeg gemakkelijke oefeningen die je gewoon in je woonkamer kan doen.

 

Zoals?

 

Begin bijvoorbeeld met 15 keer kniebuigen, waarbij je met je vingers 5 centimeter boven je enkels komt. En ga daarna 10 keer opdrukken. Als je daar nog niet zo goed in bent, ga je eerst bijvoorbeeld met je handen op de derde trede van de trap. En zo ‘bouw’ je langzaam naar beneden.

 

Als je dat setje van 15 keer kniebuigen en 10 keer opdrukken viermaal doet, heb je al een leuke training te pakken.

 

En voor de gevorderden?

 

Mensen die de afgelopen jaren al actiever waren, kunnen zich uitleven met ‘Jumping Jacks’ en ‘burpees’. Als je niet weet hoe deze oefeningen gaan, kan je talloze video’s op YouTube vinden.

 

Doe 15 Jumping Jacks, waarna je 30 seconden een klein pasje op de plaats maakt. Daarna doe je 10 burpees en wederom 30 seconden een klein pasje op de plaats. Herhaal dit nog 3 keer en je hebt een mooie set training. Deze kan je natuurlijk naar gelang jouw conditie vaker herhalen.

 

Heb je nog andere tips?

 

Als je bijvoorbeeld je fiets- of looptrainingen wat gerichter wilt uitvoeren, dan kan je een kijkje nemen op het Orise Training Channel op YouTube. Daar hebben we bij elke training voor iedere leeftijdscategorie de hartslagen uitgewerkt. Daardoor kan je heel effectief trainen.

 

Daarbij is het sowieso van belang om niet te hard van stapel lopen. Ga niet over je limiet. En als je je niet zo lekker voelt, stop dan gewoon met je training. In deze tijd moet je qua sporten geen risico nemen.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »